NMBS koopt kooruniform

[FAKE NEWS]

De Belgische treinbegeleiders dragen een nieuw uniform. Inspiratie voor de nieuwe look komt van een kleine studentenvereniging, blijkt uit onderzoek.

Leuven — Tijdens zijn eerste dag als coördinator merchandising bij het Leuvens Universitair Koor (LUK) schrok Karel Aerts zich een hoedje. Toen hij zijn mailbox open deed, zag hij daarin een e-mail van niemand minder dan Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS.

Aanvankelijk dacht Aerts dat de mail voor Matthias Cruypelinck bedoeld was, collega en reisleider bij het LUK. “Hij had net een hoop treintickets besteld voor het nakende koorweekend, dat door corona moest worden afgelast.”

In de mail, die onze redactie kon inkijken, vraagt Dutordoir of het koor aan de volgende bestelling hemden “3.000 exemplaren” wil toevoegen. De enige aanpassing zou het logo zijn, waarvan ze meteen een svg’tje als bijlage toevoegt.

Opmerkelijk: een maand eerder ontvangt een ander bestuurslid, dat anoniem wenst te blijven, een telefoontje van de spoorbaas. “Zij vroeg me het hemd van het lijf, en ik had geen idee waarom.”

Gevraagd om een reactie, laat Dutordoir weten dat zij inderdaad contact heeft opgenomen met de Leuvense studentenvereniging. “Vorig jaar zag ik die blauwe hemden in Het Journaal. Fris, modern en jong. Prachtig! De raad van bestuur was het er snel over eens: die hemden moesten we hebben!”

Maar de NMBS is het LUK niet. Waar het koor zingt in goed verwarmde kerken, moet het treinpersoneel elke dag weer en wind trotseren. Daarom voegde de NMBS nog een sjaaltje toe. In haar reactie vermeldt Dutordoir dat ze daarin werd geadviseerd door de Dienst Congres en Event van de KU Leuven.

Minder enthousiast over de vernieuwing zijn de vakbonden. “We staan in ons hemd. Het personeel klaagt al tijdens de eerste dag over het uniform. De damesmodellen blijven niet goed zitten in de broek en minder struise mannen zwemmen in die blauwe hemden. Eerlijk gezegd, het ziet er nogal klunzig uit.” (EB)